Hans Fagius, Koncert anmeldelse, billeder

Hans Fagius solokoncert

d. 27/8

Anmeldelse

Koncert ved Hans Fagius

ved Nysted Orgelmuseum, 27. juli 2024

Anmeldelse af @PaFr

Den solrige lørdag den 27. juli 2024 blev Nysted Orgelmuseum fyldt til randen med forventningsfulde koncertgæster, trods konkurrencen fra de netop begyndte Olympiske Lege i Paris. Publikum bestod af en bred aldersgruppe fra småbørn til ældre musikelskere i kørestol. Atmosfæren var præget af spænding og glæde, idet de alle ventede på at opleve den anerkendte organist Hans Fagius.

Hans Fagius, en af de førende organister og pædagoger i verden, præsenterede et omfattende og varieret program, der havde til formål at fremhæve de unikke kvaliteter ved museets mange forskellige orgler. Med stor omhu havde Fagius udvalgt stykker, der bedst kunne fremhæve hvert organs karakter, og det lykkedes ham til fulde at demonstrere den skønhed og variation, som orglerne rummer.

Koncerten blev indledt med Johann Agrells "Concerto nr 1 D-dur" spillet på Erik Poppes husorgel. Stykkets livlige allegro og rolige andante blev udført med en præcision, der viste Fagius' tekniske dygtighed og musikalske følsomhed. Jan Pieterzoon Sweelincks "Est-ce Mars" variationer på Lillebrændeorglet fulgte, og de rige, komplekse toner fyldte rummet og bragte ren fryd til lytterne.

Léon Boëllmanns fire stykker fra "Heures Mystique op. 29" på Løsningorglet tilføjede en mystisk og spirituel dimension til koncerten, mens Joseph Haydns fem stykker for Flöten-Uhr på Karlstruporglet bidrog med lette og elegante melodier, der virkede som en yndefuld dans gennem tiden.

Efter pausen, som gav publikum mulighed for at udforske de smukt restaurerede orgler nærmere, nyde forfriskninger og kage, samt besøge Bo Karbergs antikke fløjteudstilling og den vidunderlige have, fortsatte koncerten med endnu flere højdepunkter. Carl Philipp Emanuel Bachs "Sonat F-dur Wq 70/3" på Volstruporglet og Otto Olssons "Suite D-dur" på Krummeruporglet var særligt bemærkelsesværdige. Krummeruporglet, sjældent brugt ved koncerter, blev fremhævet på grund af sin specielle "Violin Principal" register, der gav en unik og gribende klang.

En sød gestus under koncerten var, da en tilhører lavede en papirsejlbåd af programmet til børnene, som stille dansede til musikken. Dette illustrerede den varme og inkluderende atmosfære, der var til stede. Den første del af koncerten, fyldt med ægte dansemusik, satte en munter og engagerende tone, som fortsatte gennem hele aftenen.

Afslutningsvis takkede stifteren og kunstnerisk leder Panna Fagius for den unikke og skønne koncert, samt medstifteren Jacob Friis-Grigoncza for hans uundværlige arbejde med at restaurere og vedligeholde orglerne. Publikum gav stående bifald, og der var en fælles følelse af katarsis og harmoni i salen. Hans Fagius’ præstation denne aften var intet mindre end fortryllende, og hans dygtighed og følsomhed som musiker skinnede igennem hvert eneste stykke, han spillede.

Hans svar på spørgsmålet om, hvad der var mest bemærkelsesværdigt ved Nysted Orgelmuseum, opsummerede aftenen perfekt: "ALT! Det hele er som en drøm med de mange spændende, unikke instrumenter, som er udfordrende at spille på, men utroligt spændende, og den vidunderlige naturomgivelse omkring huset og haven." Denne koncert vil uden tvivl blive husket som en af de mest bemærkelsesværdige og smukke oplevelser på Nysted Orgelmuseum.