Nysted Orgelmuseum
Duo TubiCorde Anmeldelse

Koncert d. 20. juli 2024

Duo TubiCorde: Originalmusik for cello og orgel

af PaFr:

Lørdag aftens dannede Nysted Orgelmuseum rammen om en fortryllende koncert, hvor Duo Tubicorde, bestående af Anja Lillemæhlum på cello og Karsten Gyldendorf på orgel, fremførte et spændende og varieret program. Koncerten, der gik under titlen "Originalmusik for cello og orgek" blev indledt med værker af franske komponister og bød på en rejse gennem både klassiske og moderne toner.

Første del: Vive la France

Koncerten åbnede med Francois Couperins "Pièces en Concert," som blev fortolket med stor præcision og følsomhed. Særligt "Sicilienne" og "La Tromba" imponerede med deres delikate og kraftfulde kontraster. Jean Langlais' "Supplicatio" og Joseph Jongens "Humoresque, Op. 92" blev spillet med en rig emotionel dybde, som fik publikum til at lytte intenst. Marcel Duprés "Sonate i a-mol, Op. 60" afsluttede første del med en energisk og teknisk imponerende fremførelse, hvor de tre satser blev leveret med en dynamisk og farverig registrering på orglet.

- Pause- pausen kunne publikum udforske de 16 bevaringsværdige orgler nærmere, som museet huser. Der var også mulighed for at se Bo Karbergs antikke fløjteudstilling, som bød på et fascinerende indblik i fløjtens historie og udvikling. Museet havde også et udvalg af CD'er fra orgelbyggere til salg, hvilket gav besøgende mulighed for at tage lidt af aftenens musikoplevelse med hjem.

Desuden kunne gæsterne nyde udsigten over museets vidunderlige have, som badede i gyldne farver. Her blev der serveret forfriskninger i form af et glas vin eller anden drikkelse samt lækker kage, hvilket gav mulighed for hyggeligt samvær og en afslappende pause i de naturskønne omgivelser.

Efter pausen flyttede publikum til anden del af koncertsalen, hvilket gav en ny og spændende vinkel på koncertoplevelsen. Temaet "Musik i gyldne farver" blev indledt med Josef Rheinbergers "Sonate nr. 1 i c-mol for orgel solo" og "Pastorale, Op. 150 nr. 2," som skabte en stemningsfuld atmosfære med deres varme og melodiske linjer. Andrea Cassarubios "Seven – cello solo" fra 2020 var en moderne perle, der blev præsenteret med en intens og dybt rørende fortolkning af Anja Lillemæhlum. Koncerten sluttede med Pēteris Vasks' "Musique du Soir," som indhyllede publikum i en meditativ og næsten spirituel oplevelse.

Formidling og teknisk præstation

Publikum var begejstrede og roste især duoens evne til at formidle musikken med stor indlevelse. Deres fortællinger om de forskellige værker gav koncerten en ekstra dimension, og gjorde oplevelsen mere nærværende og engagerende. Karsten Gyldendorf imponerede med sit farverige og udtryksfulde spil på orglet, hvor han mestrerede en bred vifte af dynamik fra det mest intime pianissimo til det storslåede forte fortissimo. Anja Lillemæhlum bidrog med en dybde og varme i cellospillet, som ofte var energisk og med en meget smuk klang, der komplementerede orglet på smukkeste vis.

Atmosfære og omgivelser

Mange fra publikum roste den gode atmosfære og den behagelige stemning, der prægede aftenen. Orgelmuseets skønne rum, fyldt med smukke orgler, samt den vidunderlige have med udsigt, bidrog til en unik og inspirerende koncertoplevelse. Disse omgivelser skabte en perfekt ramme for musikken og forstærkede den allerede magiske stemning.

Konklusion

Alt i alt var koncerten i Nysted Orgelmuseum en sublim oplevelse, hvor både program og fremførelse gik op i en højere enhed. Duo Tubicorde formåede at skabe en aften fyldt med musikalsk magi, som publikum sent vil glemme. Programmet var spændende sammensat, hvilket gjorde koncerten til en både varieret og engagerende oplevelse.