Nysted Orgelmuseum
Duo Tramontana anmeldelse

Koncert d. 8. juni 2024

Duo Tramontana

af PaFr

Den 8. juni markerede Nysted Orgelmuseum sit 5-års jubilæum med en aften fyldt med musik og kunst, der fortryllede alle fremmødte. Festlighederne blev indledt med en eksklusiv fernisering af Bo Karbergs imponerende fløjtesamling, og aftenen fortsatte med en magisk koncert leveret af Duo Tramontana, bestående af Winnie Bugge Frandsen på traversfløjte og Søren Gleerup Hansen på orgel.

Duo Tramontana tog publikum med på en musikalsk rejse tilbage til barokkens tid, hvor de præsenterede en række ukendte, men yderst lette og glade fløjtekompositioner fra perioden 1720 til 1800. Deres program omfattede værker af H.O.C. Zinck, F.D.R. Kuhlau, og J.P.E. Hartmann, blandt andre. Koncerten bød også på stykker spillet på antikke fløjter fra Bo Karbergs samling, som tilføjede en autentisk historisk dimension til musikken.

Winnie Bugge Frandsen, som er den første og eneste solistuddannede på historiske fløjter i Danmark, leverede en fremragende præstation. Hun er en efterspurgt solist og kammermusiker, kendt for sine optrædener i passioner, kantater og oratorier i hele landet og Øresundsregionen. Denne aften spillede hun på originale antikke fløjter fra Karbergs samling, hvilket gav musikken en særlig og autentisk klang.

Søren Gleerup Hansen, en solistuddannet organist, er kendt for sine kammermusikoptrædener og solokoncerter i store dele af Europa. Hans dygtighed på orglet kom tydeligt til udtryk i stykket "Passions-Intermezzo" af J.P.E. Hartmann, som han fremførte med stor følsomhed og teknisk kunnen.

Bo Karberg, kunstneren og fløjtemageren bag den imponerende samling, har samlet antikke fløjter siden han var 15 år. Hans samling består af over 120 antikke fløjter fra perioden 1700-1900, hvoraf en del kan ses i udstillingen på Nysted Orgelmuseum. Det var en unik oplevelse at høre disse historiske instrumenter blive brugt i koncerten, hvilket tilføjede en ekstra dimension til aftenen.

Koncertens program var en skøn blanding af barokke mesterværker og mere ukendte stykker, alle fremført med stor dygtighed og entusiasme af Duo Tramontana. Publikum kunne nyde stykker som Zincks "Sonate no. 3 i G-dur," Kuhlaus "Variationer over en svensk folkemelodi," og J.S. Bachs "Menuet og Badinerie fra suite i h-mol." Hvert stykke blev introduceret med en kort forklaring, hvilket gjorde oplevelsen endnu mere engagerende.

Aftenen sluttede kl. 21.30, men mange valgte at blive lidt længere for at nyde forfriskninger og den smukke udsigt til Rørsøen. Duo Tramontana’s koncert var ikke bare en musikalsk præstation, men en festlig fejring af musikkens og kunstens samspil. Det var en uforglemmelig aften, hvor fortidens toner blev vækket til live i en smuk harmoni med nutidens fortolkninger.