Nysted Orgelmuseum
Duo 1702 anmeldelse

Koncert d. 6. juli 2024

Duo 1 7 0 2

af PaFr

Koncert: Duo 1702 i Nysted Orgelmuseum

På en smuk sommeraften den 6. juli, kl. 19.30, forvandlede Duo 1702 Nysted Orgelmuseum til et tidsrejse gennem barokkens fortryllende landskaber. Bestående af Louise Hjorth Hansen på fløjte og Katrine Immerkjær på orgel, formåede Duo 1702 at levere en koncert, der var både inspirerende og dybt bevægende.

En tilhører udtrykte det perfekt: "Tak for den smukke og inspirerende koncert med Duo 1702 - Louise Hjorth Hansen på fløjte og Katrine Immerkjær på orgel."

Duo 1702 er en levende fortolkning af musikhistorien, der spænder fra den fortryllende italienske Stylus Fantasticus, gennem den storslåede tyske højbarok og det yndefulde danske rokoko, til nutidens nyskabende kompositioner og værker skræddersyet til duoen. Deres repertoire er en rejse gennem tid og genre, hvor de folder musikkens mangfoldighed ud med energi og ekspertise.

Med en imponerende baggrund har Duo 1702 markeret sig på den internationale kammermusikscene. I november 2014 indtog de førstepladsen i den italienske kammermusikkonkurrence Premio Selifa Concorso Internazionale di Musica Antica. Året før, i juli 2013, beviste de deres talent i en anmelderrost finale i den prestigefyldte kammermusikkonkurrence i York, York Early Music International Young Artists Competition. Og i juni 2016 turnerede duoen i Italien, hvor de begejstrede publikum med fem koncerter.

Duo 1702 har optrådt både i Danmark og i udlandet, på prestigefyldte scener som The National Gallery i London og ved koncerter i Italien og Sverige. Med deres tætte musikalske partnerskab har Louise og Katrine formået at skabe en unik musikalsk oplevelse, der fanger publikums opmærksomhed og beriger ørerne med deres talent og lidenskab for musikken.

En særlig attraktion i pausen var Bo Karbergs samling af antikke fløjter, som kunne ses og beundres. Karberg er kendt for sin imponerende samling, og hans passion for historiske instrumenter skinner igennem i hver enkelt fløjte. Det var en unik mulighed for publikum at komme tæt på disse smukke og sjældne instrumenter, som alle har deres egen historie at fortælle.

Katrine Immerkjær, en berømt ildsjæl og grundlægger af "Orgelklubben," var også til stede. For tolv år siden stiftede hun denne klub med en vision om at introducere børn til orgelspil uden forudgående krav om klaverundervisning. I dag får over 400 børn i hele Danmark orgelundervisning, takket være hendes utrættelige indsats og passion. Hendes engagement har skabt en ny generation af organister og sikret, at denne smukke tradition lever videre.

Duo 1702’s musikalske symbiose og deres evne til at fordybe sig i musikkens essens har gjort dem til et kærkomment indslag på kammermusikscenen. Deres smittende glæde ved musikken smelter sammen med en dyb forståelse for hver eneste tone, og de formår at formidle denne passion til deres publikum med en enestående intensitet.

Koncerten sluttede kl. 21.30, men mange blev hængende for at nyde en forfriskning og den betagende udsigt til Rørsøen. Duo 1702’s koncert var ikke bare en musikalsk optræden, men en aften fyldt med historie, passion og uforglemmelige øjeblikke. For alle tilstedeværende blev det en rejse ind i barokkens verden, hvor fortidens toner forenedes med nutidens innovation i en skøn harmoni.

Lyt musikken fra koncerten: